22 מרץ, 2010

לימונדה מתוקה

כשהיינו ילדים למדו אותנו על הפרדס בחרדת קודש. הפרדס על תפוזיו, היה מסמליה הבולטים של ארץ ישראל ובהמשך של מדינת ישראל. בכל העולם דיברו על הפלא הישראלי, תפוח הזהב, הלא הוא הjaffa. את כינוי המסחרי, jaffa, קיבל התפוז בזכות נמל יפו, ממנו היה מיוצא לעולם כולו.
סיפרו לנו על הקושי הרב בגידולי פרי ההדר. על חומת הברושים שהקיפה את הפרדס והגנה עליו מהרוח. תארו את קטיף התפוזים, שנעשה באופן מקצועי, עם שקים מיוחדים. לאחר הקטיף, נעטף כל תפוז בנייר נארז בארגז עץ מיוחד ונשלח, איך לא, לחו"ל. התפוזים הכתמתמים, היו שליחי השמש הים תיכונית באירופה המושלגת.
השעורים על פרי ההדר, היו חוויה בפני עצמה. כאשר כל פרי קולף ופורק בזהירות רבה. הקליפה והפלחים נבחנו בחינה מדוקדקת. כל פלח קולף בעדינות בכדי לחשוף את הבקבוקונים. לגמנו את המיץ בריכוז רב עד שפשר היה ממש להרגיש את הויטמינים. מהקליפות הכנו סוכריות. הכיתה התמלאה בריחות רעננים שנמהלו במהרה בריח הקרמל ולא פעם הסתיימו בריחו השרוף של הסוכר. כמובן שלא היה ילד שאהב את טעם הקליפות המסוכרות, אבל באותו היום היו כמה סבים וסבתות שנהנו מהיצירה.
כשסיימנו ללמוד את נושא הפרדס ופירות ההדר, נלקחנו, לביקור בפרדס. הורשנו לקטוף תפוזים לקלף ולאכול. מתי בפעם האחרונה יצאנו אנו או מי מילדינו לפרדס לקטוף תפוז הישר מן העץ?
ברד יורד בדרום ספרד ואצלנו בחצר "ירדו" הלימונים מהעץ. בשבת בבוקר קמנו וגילינו שהרבה מהלימונים נשרו בלילה מהעץ. כנראה שהחמסין זירז את ההבשלה. לא התעצלנו אספנו, סחטנו והכנו תרכיז לימונדה מתוקה, שמחכה במקרר לרווית הצמא. מאותה המרקחת הכינונו ברד (גרניטה) / סורבה לימון. ברד הלימון כל כך שעשע את החיך, עד שגרם לנו רצון להמשיך באותו הסוגה. מאחר ולא השכלנו לנטוע עץ אשכוליות, מיהרנו למרכול ורכשנו 6 אשכוליות ובקבוק ערק. מלאכת רקיחת הברד פשוטה ביותר ואת האחריות על המרקם, אפשר בשקט להטיל על הילדים.

סורבה לימון או לימונדה
מתכון זה משמש אותנו כבסיס, הן ללימונדה והן לסורבה לימון.
750 מ"ל מיץ לימון (כ8 לימונים)
350 גרם סוכר(כוס ו3/4)
600 מ"ל כוסות מים
1 כפית משחת וניל
להכנת הסירופ: מקלפים את הקליפה מלימון אחד ומגרדים את הקליפה של לימון שני.
בסיר אמייל או נירוסטה, שמים את קליפות הלימון, המים, הסוכר והווניל, מרתיחים על אש גדולה 3-4 דקות ומצננים, היטב.
סוחטים את הלימונים ומערבבים עם סירופ הסוכר.
להכנת לימונדה: אנחנו שומרים את תרכיז הלימונדה שהתקבל במקרר, בקבוק שעבר עיקור*. כשרוצים לשתות מוסיפים לתרכיז הלימון מים וקרח בכל פעם מעט וטועמים עד שמגיעים לדילול הרצוי. אפשר להוסיף גם נענע.
להכנת הברד: מעבירים לקופסא/תבנית שטוחה ומכניסים למקפיא. כל שעתיים מוציאים מהמקפיא וחורשים בעזרת מזלג עד לקבלת מרקם של ברד.


סורבה אשכוליות אדומות וערק
במחשבה שנייה לערק יתאימו יותר אשכוליות צהובות ולאדומות יתאים יותר הקמפארי (בפעם הבאה)
750 מ"ל מיץ אשכוליות (כ4 אשכוליות)
350 גרם סוכר(כוס ו3/4)
600 מ"ל כוסות מים
2/3 כוס ערק
להכנת הסירופ: בסיר אמייל או נירוסטה, מרתיחים את המים והסוכר, אש גדולה 3-4 דקות ומצננים, היטב.
סוחטים את האשכוליות ומערבבים עם הערק והסירופ. מעבירים לקופסא/תבנית שטוחה ומכניסים למקפיא. כל שעתיים מוציאים מהמקפיא וחורשים בעזרת מזלג עד לקבלת מרקם של ברד.

Print Page - להדפסת פוסט זה בלבד, יש להכנס לפוסט לפני ההדפסה

תגובה 1:

Roniti אמר/ה...

פשוט נפלא!!
בתור חובבת לימונים אימצתי באהבה את המתכון.
התמונות הסיפורים האווירה
פשוט עושה חשק לימים אחרים.

תודה לך :}